Google Online Marketing Challenge czyli jak zostać marketingowcem w 3 tygodnie

GOMC cover photo - Google Online Marketing Challenge czyli jak zostać marketingowcem w 3 tygodnie

Zainteresowany karierą w marketingu? Żądny poznania tajników funkcjonowania kampanii marketingowej? Google Online Marketing Challenge to coś dla Ciebie!
Nie mogę uwierzyć! Jeszcze parę miesięcy temu nie wiedziałam do końca jak działa AdWords, a dziś mogę pochwalić się  7 miejscem w Europie i 24 na świecie w międzynarodowym konkursie dotyczącym marketingu internetowego, pokonując ponad 2000 uczestników z 60 krajów. Czym jest Google Online Marketing Challenge (GOMC) i czy Ty też możesz wziąć w nim udział?

Czym jest GOMC?

Google Online Marketing Challenge to konkurs organizowany przez firmę Google, dotyczący jej działalności w zakresie marketingu internetowego – Google AdWords oraz Google+. Zadaniem uczestników jest stworzenie kampanii reklamowej dla sklepu, firmy lub instytucji non-profit przy użyciu platformy Google. Zespoły dostają 250$ i za te pieniądze mają prowadzić kampanię przez 3 tygodnie. Ich zadaniem jest przygotowanie i ciągłe optymalizowanie kampanii tak, by uzyskać jak najlepsze efekty. W zespole przydzielane są różne role, w tym kapitana i vice-kapitana.
Konkurs organizowany jest od 8 lat i wzięło w nim udział ponad 100 tysięcy studentów i prowadzących. Więcej o konkursie w filmiku przygotowanym przez firmę:


Google wyłania zwycięzców w kilku kategoriach: Zwycięzca Globalny, Zwycięzca Regionalny (1.Ameryka, 2.Europa, 3. Bliski Wschód i Afryka oraz 4. Azja i Pacyfik)

Kto może wziąć udział?

Aby wziąć udział w konkursie musisz być studentem, nie ma znaczenia to, co studiujesz. Minimalna liczba osób w Twoim zespole to 3, maksymalna – 6. Nie musisz być studentem uczelni, z której pochodzi nauczyciel-opiekun. Dla przykładu – jedna z dziewczyn z naszego teamu była z Uniwersytetu Ekonomicznego.
Nie martw się też o skład zespołu – teoretycznie możesz przyjść ze swoją ekipą, ale jeśli jesteś sam, prowadzący przydzieli Cię do któregoś z zespołów. Tak było w moim przypadku i nie narzekam, bo atmosfera była zabawna i sympatyczna.
Tak, dają studentom 250 dolców oraz możliwość przeprowadzenia pierwszej, prawdziwej kampanii bez żadnego ryzyka ZA DARMO. Twoja kampania dzieje się w czasie rzeczywistym, ma realny wpływ na reklamowaną firmę, a Twoją konkurencją są przedsiębiorstwa, które naprawdę walczą o tych samych klientów, co Ty. Brzmi świetnie, prawda?

Kalendarium – co, jak, kiedy?

Zajęcia przygotowujące do udziału w konkursie trwają 2 semestry, jednak jeśli nie masz czasu i jesteś zdecydowany do udziału w konkursie – na zajęcia możesz przyjść w semestrze letnim. Rejestracja zespołów zaczyna się w styczniu i kończy w kwietniu, jednak po więcej aktualnych informacji najlepiej zajrzeć na oficjalną stronę konkursu. Rejestracji najpierw dokonuje prowadzący, a później poszczególne zespoły. Wyznaczony jest też szczególny czas na prowadzenie kampanii. Przed i po kampanii zespół sporządza raporty dotyczące strategii, wniosków i podjętych działań podczas kampanii.

Nagrody

Jeśli marzysz o wycieczce do Doliny Krzemowej to dobrze trafiłeś. Dla zwycięzców globalnych konkursu przygotowano 7-dniową wycieczkę do San Francisco, w tym 1 dzień przeznaczony na odwiedzenie głównej siedziby Google.
Zwycięzcy regionalni analogicznie pojadą na wycieczkę – w tym przypadku dwudniową – do lokalnej siedziby Google.
Przyznawane są także specjalne nagrody dla kampanii organizowanych dla NGO’sów – Adwords Social Impact Awards. Dla pierwszego miejsca 15 tys. $ wsparcia dla organizacji non-profit, dla drugiego 10. tys. $, dla 3 natomiast 5$ tys.

Nasz udział w GOMC

Jak to się stało, że studiując Stosunki Międzynarodowe wzięłam udział w konkursie? Wszystko zaczęło się w listopadzie, kiedy dowiedziałam się o Internetowych Rewolucjach (szkoleniach z AdWords organizowanych w różnych miastach w Polsce) organizowanych przez Google na Wydziale Fizyki UAM. Tam, ucząc się posługiwania narzędziami Google miałam okazję dowiedzieć się o konkursie od jednego z wykładowców Wydziału – dr. Wojciecha Czarta, który pod koniec szkoleń zaprosił nas do udziału w konkursie i zapisanie się na zajęcia Technologie E-commerce – marketing internetowy.W ten oto sposób zaczęłam spędzać kilka godzin tygodniowo na Wydziale Fizyki przez niemal 2 semestry. Ludzie z kierunku patrzyli się na mnie krzywo i śmiali się: Co Ty u licha robisz na Fizyce? Co? Korzystam z okazji do nauczenia się czegoś praktycznego, co zaowocuje w przyszłości.
Przed rozpoczęciem kampanii zostaliśmy podzieleni na drużyny i tak wraz z 3 Martami, jedną Anetą i Kasią ;) zaczęłyśmy pracę nad tworzeniem strategii naszych działań dla sklepu z narzędziami. (Tak, 6 kobiet i narzędzia – to prawie jak ryba jadąca na rowerze, ale jak widać – dałyśmy radę!)
Prowadzenie kampanii to nie przelewki. Przez 3 tygodnie sumiennie kontrolowałyśmy kampanię, dzieląc się na dyżury, by nasze reklamy nie zostawały bez nadzoru. Codzienne rozmowy, zwłaszcza przez Google Hangouts stały się przyjemną rutyną, a my poczułyśmy się prawie jak rodzina :)

UAM najlepszy w Polsce!

A wiecie, co w tym wszystkim jest najlepsze? Niesamowita satysfakcja, że godziny spędzone przed komputerem opłaciły się – aż 2 z 4 zespołów biorących udział w konkursie w ramach naszych zajęć znalazły się w Top 15 Europy pokonując 2089 zespołów na całym świecie. Serdecznie gratuluję zespołowi Michała, który prowadził kampanię internetową dla sklepu internetowego iloveco.pl  i ukończył konkurs z tytułem „AdWords Business Finalist” plasując się w europejskim Top 5 oraz zostając najlepszym polskim zespołem.
Drugi czyli nasz w składzie: Katarzyna Chrząściel (kapitan), Marta Ryżek, Aneta Disterheft, Martyna Zgierska, Marta Drzążdzewska, Marta Obrempalska uplasował się dokładnie na 7 miejscu w Europie, co dało mu drugie miejsce w Polsce.
W tegorocznej edycji w konkursie wzięło udział 2113 zespołów z całego świata.
Od 2009 roku już pięć zespołów prowadzonych przez dra Czarta znalazło się w finałowym Top 5 Europy, a dziewięć w półfinale (od 2011 r. określane jako Top 15 Europy).
Miałam więc okazję kształcić się pod skrzydłami jednego z najlepszych wykładowców z tej dziedziny w Polsce.

Co sądzicie o tego typu konkursach? Zachęciłam Was do udziału? Jeśli jesteście studentami – nie czekajcie i rozejrzyjcie się czy Wasza uczelnia lub uczelnia w Waszym mieście nie bierze udziału w konkursie. Ja serdecznie polecam Wydział Fizyki UAM i zajęcia z dr. Wojciechem Czartem!

———————————————————–
A tak pisze o nas oficjalny blog Google Polska.

 

Podobne posty